Kisah itu

Januari 21, 2007

Menunggu Malaysia Berubah

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 3:00 am
Pekan bandar diraja-Indah dan Makmur

Tajuknya sudah cukup untuk memperkatakan hala tuju entri kali ini. Cumanya, hala tuju yang saya suluhkan, mungkin bersimpang siur dan berbelit-belit lantas menjadikan idea asal saya disalah tafsir atau disalah anggap.

Baik, mari terus berbisnes.

Saya terfikir akan beberapa perkara yang menarik untuk dibincangkan dan dikongsi bersama. Malangnya, saya rasakan sudah tidak selamat lagi untuk saya bincangkan sesetengah perkara yang saya kira perlu diketengahkan demi satu perubahan. Perubahan yang menjurus kepada kebaikan dan kemaslahatan umum. Perubahan yang tiada agenda peribadi di sebaliknya. Perubahan yang suci dan tulus murni .

Kenapa saya katakan tidak lagi selamat?

Hal ini kerana urutan tuntutan saman yang dikemukan oleh pihak NST beberapa pegawai kanannya kepada dua blogger terkemuka antarablogger iaitu saudara Ahiruddin Atan@Rocky dan Jeff Ooi[pautan] . Maka saya rasakan harus berhati-hati terhadap apa-apa yang ditulis di dalam alam maya ini. Berhati-hati dalam erti kata saya sebagai menulis perkara yang benar-benar tepat dan diakui kesahihannya. Secara mudahnya, saya harus menulis dan memastikan saya memautkan sumber-sumbernya dari laman yang menyokong kerajaan semata. Saya tertanya kenapa harus disaman kedua-dua blogger itu? Adakah kerana fakta mereka sasar? Adakah kerana cerita mereka fitnah? Adakah cerita mereka omong kosong? Bagi saya yang sentiasa mengikuti tulisan Rocky, saya tidak rasakan begitu. Maka saya tidak sabar menunggu bagaimana kesudahan isu saman-menyaman ini.

Dengan pengumuman saman itu maka saya turut umumkan bahawa kita sudah tidak bebas bersuara lagi. Tidak bebas mengkritik. Tidak bebas menyuarakan ketidakpuashatian kita. Tidak bebas menggunakan blog sebagai penyampai maklumat kerana kita menjejaskan kestabilan negara milik puak pemerintah.

Saya tiada kepentingan apa-apa pun melalui tulisan saya ini. Saya tidak mengharapkan suapan ringgit dari orang ramai dengan tulisan saya. Jua tidak mengharapkan sebarang kedudukan dan populariti. Cumanya, saya mahu pembaca yang dihormati sekalian meneliti bagaimana saya melihat isu semasa dari sudut pemikiran saya. Saya tuliskan itu dengan harapan, mana yang baik kita jadikan teladan, mana yang buruk kita buang dalam jamban. Dalam hal Rocky dan Jeff Ooi dan juga kebanyakan blogger yang lain, saya percaya mereka juga mahu berkongsi apa yang mereka tahu kepada masyarakat. Semuanya dengan satu harapan, untuk satu perubahan ke arah Malaysia yang berubah…

Saya dengan ini mengumumkan sokongan saya kepada blogger-blogger yang menghadapi masalah dalam meneruskan perjuangan sebagai penyampai dan pemberitahu kepada mereka yang tidak tahu dan buta akan kebenaran (memanglah, selama ini kita buta kerana hanya membaca NST dan seangkatan dengannya, tidak pernah tahu apa cerita sebenar di sebaliknya).

Baiklah, perkara di atas Cuma sekadar pemberitahuan bagi mereka yang tidak tahu dan sebagai platform untuk saya mengutarakan sokongan saya dan menentang segala bentuk tindakan yang menghalang kebebasan saya menulis di dalam blog ini.

Saya ada sedikit perkara lagi yang saya ingin kongsi berkenaan dengan banjir. Saya rasakan dalam dua entri yang lalu saya ada menyentuh perihal banjir. Kali ini saya mahu sentuh lagi kerana saya percaya pihak banjir tidak boleh menyaman saya. Hal ini berkaitan dengan mempolitikkan banjir, wajarkah?. Sudah pasti secara umum dan mengikut kepada naluri kebiasaaan akan kita katakan tidak wajar. Tetapi, mengapakah ada sebilangan kita yang masih mempolitikkan bala dari Allah ini? Mudah saya rasa jawapannya, kerana pemikiran yang merasakan diri mereka betul dan penuh dengan dendam. Cuba teliti dialog di bawah.

“ Ha tengoklah banjir kat Johor tu, dulu kata kat Kelantan saliran tak baguslah apelah. Sekali Johor tenggelam apa cerita?”

Saya yang mendengar kata-kata itu merasa sungguh panas dan marah. Cumanya, saya tidak mengutarakan kemarahan saya secara berdepan kerana masalah hubungan antara bos dan pekerja bawahan. Bagi saya, adalah tidak wajar mengatakan begitu kerana bala Allah ini boleh turun kepada sesiapa sahaja yang Allah rasakan mahu diuji. Bukankah ada pelbagai sebab yang menyebabkan bala diturun kepada sesuatu kaum? [rujuk]

Bagi saya, jika anda marahkan pihak lain kerana pernah mempolitikkan banjir di Kelantan, anda tidak harus menjadi seperti mereka. Anda marahkan mereka kerana hal itu, tetapi anda pun menjadi seperti mereka. Aduhai, lebih baik anda marahkan tiang lampu atau anda memulaukan barang-barang jualan kumpulan NST. Kalau anda marahkan penagih dadah kerana mengambil dadah akibat tekanan hidup, wajarkah anda juga mengambil dadah apabila tekanan hidup melanda diri anda? Saya tinggalkan kepada anda untuk menjawab soalan-soalan di atas.

[saya tidak boleh tulis lebih-lebih, nanti kene marah dengan bos atau lebih teruk kena saman, saya tiada duit, saya sudah miskin setelah melangsaikan hutang tmnet RM306.15 …….kopak duitku]

Apa lagi yang saya ingin kongsi….[haaaa, ni die]

Adik saya kehilangan telefon bimbitnya di sebuah pasaraya terkemuka di daerah Pekan [nama dirahsiakan atas alasan takut disaman]. Telefon bimbitnya dirampas oleh lelaki yang tidak dikenali sebaik sahaja dia mengeluarkan telefon dari beg galasnya. Lelaki itu terus melarikan diri dengan motosikal yang sudah ditunggu seorang lagi rakannya. Adik saya terpinga-pinga dan terus mendapatkan saya di rumah untuk membantunya. Tanpa berfikir panjang lagi saya terus mengambil kayu hoki tahun enam saya dan bergegas ke tempat kejadian, manalah tahu jika dia masih ada di situ, bolehlah saya rampas kembali. Namun hampa tiada. Saya terus ke balai polis dan menemankan adik saya membuat laporan polis. Aduh, sungguh leceh menunggu. Mahu melaporkan kecurian pun satu masalah, bagai yang dicuri pula merupakan pesalah.

“kenapa awak tak jaga handfon awak elok?”

“Kenapa senang sangat bagi kat orang tu?”

Dan pelbagai lagi soalan yang bengong.

Aduh saya rasa bingit dan mahu marah kerana adik saya tengah runsing pasal kehilangan telefon, mereka menghujani soalan yang seolah-olah melindungi si pencuri tadi. Saya kata dalam hati, mereka ini mungkin terlalu letih dengan kes-kes jenayah yang bertimbun sekarang ini. Maka saya tidak jadi mahu marah-marah sangat. Cumanya, kita harus menjadi lebih simpati dan memahami keadaan orang lain. Janganlah jadi seperti seorang Menteri ini, orang sedang bersedih pasal kerosakan harta benda akibat banjir, memikirkan bagaimana mahu meneruskan kehidupdan selepas ini, Menteri ini menyalahkan penduduk kerana tidak mempedulikan amaran yang pernah dikeluarkan sebelum ini[pautan]. Aduh, dunia memang perlu berubah

Saya tertarik dengan calon bebas yang akan menentang calon BN di Batu Talam. Usia sebaya dengan saya. Saya ucapkan semoga berjaya dalam pilihanraya nanti.

[Penulis teringat TV3 dan seangkatan dengannya mengatakan bahawa calon bebas yang akan bertanding nanti adalah tajaan PAS dan Keadilan. Nah, sekarang mereka halakan peluru kepada DAP pula].

Saya mendengar lagu ‘Waiting on the world to change” dan saya tertarik dengan liriknya.

Me and all my friends
We’re all misunderstood
They say we stand for nothing and
There’s no way we ever could
Now we see everything is going wrong
With the world and those who lead it
We just feel like we don’t have the means
To rise above and beat it

So we keep waiting (waiting)
Waiting on the world to change
We keep on waiting (waiting)
Waiting on the world to change
It’s hard to beat the system [sungguh sukar]
When we’re standing at a distance [lebih-lebih lagi ketika tengah belajar ini]
So we keep waiting (waiting)
Waiting on the world to change

Now if we had the power
To bring our neighbors home from war
They would have never missed a Christmas
No more ribbons on their door
When you trust your television
What you get is what you got
‘Cuz’ when they own the information ooohhh,
They can bend it all they want

So while we’re waiting (waiting)
Waiting on the world to change
We keep on waiting (waiting)
Waiting on the world to change
It’s not that we don’t care
We just know that the fight ain’t fair
So we keep waiting (waiting)
Waiting on the world to change

(Guitar solo)

We’re still waiting (waiting)
Waiting on the world to change
We keep on waiting (waiting)
Waiting on the world to change
One day our generation
Is gonna rule the population [saya sangat tertarik dengan ini. Kitalah pelapis pimpinan akan datang]

So we keep on waiting (waiting)
Waiting on the world to change
Know we keep on waiting (waiting)
Waiting on the world to change
we keep on waiting (waiting)
Waiting on the world to change
Waiting on the world to change
Waiting on the world to change
Waiting on the world to change

Saya terpaksa menyertakan liriknya yang sudah pasti di dalam bahasa Inggeris. Mahu tunggu lagu-lagu melayu yang liriknya sinis terhadap kerajaan sudah pasti susah kerana silap sedikit sudah pasti akan disaman dan dimatikan watak artis itu. Haha

Apa lagi yang saya inginkan perubahan ya? Oh, sudah pasti pasukan bola sepaknya. Malaysia menentang Singapura. Walaupun saya jangkakan kekalahan atas perbandingan perlawanan menentang Thailand tempoh hari, namun saya tetap harapkan sinar perubahan jua.

P.s:
1.Penulis gemar menggunakan penagih dadah sebagai contoh. Hal ini kerana penulis berniat menjadikan penagih dadah sekurang-kurangnya berguna di dalam dunia blog penulis

2.Telefon bimbit adik penulis tidak dapat dijejaki, namun orang yang mengambilnya sudah dikenal pasti melalui CCTV pasaraya terkemuka itu.

3.Penulis tersenyum lebar dengan jaringan Pennant yang sungguh mengujakan[pautan]

4.Tertanya-tanya kenapa RM20 juta untuk sekolah di Kepala Batas, atau lebih tepat sekolah Perdana Menteri [pautan]. Bagaimana dengan sekolah lama saya? Kena tunggu TPM jadi PM dululah begini….

5.Banyak lagi mahu ditulis, tapi tunggulah lain kali…

Ma I Do A ri …Bang!!(Bunyi tembakan pistol)

[penulis menafikan cuba menyamakan diri dengan Kurosagi dalam segala apa hal dan bentuk sekalipun. Sebarang persamaan adalah tidak disengajakan]

4 Komen »

  1. haha

    Komen oleh av — Januari 24, 2007 @ 6:55 am

  2. entry yg menarik..smoga terus bersemangt utk menulis..

    Komen oleh Anonymous — Januari 27, 2007 @ 2:52 pm

  3. aku ttp bengang apsal la kapten tk sepak bola terakhir tuh..nape sruh bdk baru si khyril tuh!!aih…

    Komen oleh mun — Januari 27, 2007 @ 3:32 pm

  4. kapten da ketar lutut sebab penat sangat. budak baru tu baru masuk so kaki die fresh, tapi fresh pun sepak macam tak makan aje

    Komen oleh Anas — Januari 27, 2007 @ 4:58 pm


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Create a free website or blog at WordPress.com.

