Kisah itu

Februari 17, 2007

Apa itu alternatif dan pesimistik?

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 4:46 pm

Ke arah negara yang lebih selamat

Saya terfikir sendirian,

“Adakah ketika saya mula memahami cerita di sebalik tabir, atau dengan bahasa yang lebih mudah mencerna maklumat dari sumber altenatif, saya sudah menjadi seorang yang pesimistik terhadap kerajaan?

Dari persoalan di atas, saya cungkil dua lagi persoalan.

  1. Apa itu pesimistik?
  2. Apa itu alternatif?

Dan ketika mencari jawapan saya terjumpa akan ini,

Dalam kamus dewan cetakan ke empat 1993

Alternatif

1. pilihan yang merupakan kemestian(keharusan) 2. satu pilihan di antara dua kemungkinan.

Pesimistik

Bersikap atau berpandangan mudah putus harap(cenderung melihat keburukan sesuatu, segera merasa kecewa atau hilang kepercayaan terhadap sesuatu).

Lantas, saya menggelengkan kepala tanda mengatakan tidak kepada soalan tadi. Ya, saya tidak pesimis kepada segala tindak tanduk kerajaan malah saya optimis. Maka dengan ini saya berusaha mencari sedikit demi sedikit ubat bagi mengurangkan penyakit pesimistik yang saya rasakan sudah menjadi kronik dari tanggapan saya sendiri. Saya tidak mahu dilabel sebagai anti-kerajaan kerana saya bukan sebuah produk untuk dilabelkan. Bahkan dicop pro-kerajaan pun saya tidak mahu kerana nanti hitam legam tubuh badan saya.

Ok, terus berbisnes.

Saya dengan penuh ghairah mendengar perkhabaran kehebatan ekonomi Malaysia yang dikatakan sangat memuncak dan meningkat tatkala ini. Dengan nilai Foreign Direct Investment (FDI) yang tertinggi dalam sejarah iaitu setinggi RM20.2 billion tahun lalu[pautan] Begitu juga dengan pengumuman dagangan berjumlah RM 1 trillion yang juga merupakan pencapaian gemilang negara. Lebih gemilang lagi, di bawah pimpinan Perdana Menteri yang terbilang cuti peribadinya. Amboi, bukan main cemerlang lagi ya!.

Ketika itu saya mula mempersoalkan diri sendiri. Monolog dalaman berbunyi begini.

“ Anas, percayalah kata-kata mereka kali ini,negara memang sedang dalam kerancakan ekonomi dek kerana modal insane yang digembar-gemburkan, usah beralih dulu pada media alternative kerana tiada keharusannya lagi. Bukankah maksud alternative yang ditulis tadi juga bermaksud keharusan. Anas, cuba jadi optimis dan terima dengan bulat-bulat sahaja.”

Maka saya dengan rela hati,membujuk rayu melepas keinginan melayari laman alternative. Tetapi selang keesokan harinya….

Kata Perdana Menteri;

It’s about time we have alternative channels to provide opinions on many issues and situations around the world that will not only attract people in Europe but also the people here and in the globalised world,” he said when opening the Al-Jazeera English language broadcast centre here yesterday.

‘‘Kalau Al-Jazeera dapat memainkan peranan dengan baik, kita yakin dengan pandangan alternatif (berita) mereka (Al-Jazeera) dalam pelbagai saluran,’’ kata Perdana Menteri.

Aduh, perkataan alternative tadi membuatkan saya hilang pertimbangan dan merasakan seolah-olah Perdana Menteri mengatakan kepada saya supaya menyelami juga maklumat dari laman alternative. Hasilnya, saya temui begini, FDI itu memang tinggi berbanding dahulu tetapi hakikatnya kenaikan itu Cuma dari segi dalaman. Maksud saya, mengapakah nilai FDI kita berbanding negara jiran kita jatuh.[pautan] Bahkan kita berada di belakang Indonesia buat pertama kalinya!. Aduh, sikap optimis saya membawa saya tersungkur kembali di lembah pesimistik.

17-10-2006: Malaysia slips four places to 6th in Asean FDI ranking

Foreign direct investment into Malaysia down

Maka saya rasakan cukup tidak puas hati, saya cari satu berita lagi untuk meyakinkan bahawa saya bukan pesimistik. Hasilnya, saya jumpa berita ini yang menyatakan bahawa rakyat Malaysia sangatlah bahagia dengan indeks kebahagian ialah 8.2 daripada 10 mata maksimum. Dan dalam laporan itu tidaklah dinyatakan di manakah sumbernya dan agensi manakah yang membuat bancian. Atas dasar apa semua ini? Kami mahu bukti. Dan kerana itu kami menjadi pesimis. Rakyat yang pesimis.

Kamu katakan keluarga bahagia. Kenapa ada yang membunuh anak sendiri atas kesempitan hidup?. Kamu katakan keluarga bahagia kenapa ada anak yang dibuang ke sana ke mari? Kamu katakan bahagia dan selesa, kenapa saban hari ada sahaja kes jenayah ragut,bunuh, rompak dan banyak lagi? Selesa? Selesa dengan tandas sahajakah skalanya? Selesakah kita dengan berita-berita memuja-muja pimpinan walhal banyak lagi derita di jalanan? Dan sudah tentu kami mahu nikmati kebahagian dan keselesaan yang bukan hanya pada skala sahaja….

Saya tertanya juga, dengan rancaknya khabaran ekonomi ini, apa kesan kepada saya? Turunkah kos hidup? Atau sekadar gimik sahaja. Atau mungkin pilihan raya sudah dekat. Maka untuk itu saya sudah ada jawapannya…

Saya terpanggil untuk mengulas akan kecelakaan jalanraya yang gamat melanda ketika ini. Sungguh, sungguh murah nyawa kita di jalan raya. Berhemahlah, dan bertimbangrasalah. Tidak perlu menjadi pemandu yang hipokrit. Hanya berhemah tatkala polis berada di jangkauan mata. Kerana maut itu tidak meminta izin pihak polis. Anda mampu mengubahnya.

Saya suka benar membaca laporan berita harian hari ini yang mendedahkan bahawa pelajar IPTA lebih memilih kepada lelaki tua yang berharta dan kaya. Aduhai, nampaknya saya perlu menjadi kaya dan tua dahulu..Hahaha.

Satu lagi yang menjadi kecoh yang benar-benar menggelitik hati saya adalah berkenaan penarikan beberapa perkara di dalam kabinet kerajaan

1. Penarikan bantuan buku teks percuma bernilai RM100juta( Tiba-tiba kerajaan ada RM2.6 Billion untuk diagih kepada kawasan luar Bandar)

2. Penarikan hadiah Myvi dan sebagainya untuk penukar Mykad

3. Penarikan tambahan lauk semalam (oh, itu isu kabinet dapur sahaja,maaf)

Jadi, saya tanya kepada diri sendiri. Isu jambatan bengkok, AP, FTA, yang jauh lebih penting tidaklah terlalu panas perdebatan di kalangan ahli kabinet sendiri. Kenapakah kali ini mereka bersuara dengan lantang sehingga menyalahkan pentadbiran kementerian yang dahulu? Fikir-fikirkan..

Jadi saya undur diri buat masa ini.

P.s: Saya bukan pemandu yang berhemah, tetapi saya cuba berubah. Saya pernah ditunjuk dua jari tengah dari seorang penumpang sebuah kereta yang saya potong tanpa menggunakan signal. Sebenarnya, saya terdesak mahu mengelak sebuah jentolak yang tiba-tiba ada di hadapan saya.

Ronaldo menjaringkan dua gol dalam penampilan kedua untuk AC Milan menentang Siena. Wah,hebat!

Saya pesimis? Anda?

Ma I Do A ri . Bang! (Bunyi tembakan pistol)

2 Komen »

  1. Syabas sahab, selamat hari lahir

    Komen oleh REALOFF — Mac 3, 2007 @ 1:01 pm

  2. Anda seorang yang pesimis?

    Tahniah!
    Anda adalah seorang yang sentiasa merancang dalam menjalani hidup.

    Tapi jaga-jaga.
    Jangan terlalu pesimis. Nanti kerja tak jalan.

    Komen oleh Assaif S.N — Mac 11, 2007 @ 4:55 am


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Create a free website or blog at WordPress.com.

