Kisah itu

April 13, 2007

Apabila yang hilang itu kembali

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 3:19 am

Saya memikirkan banyak persoalan di dalam diri sejak akhir-akhir ini. Memikirkan sesuatu yang berkaitan dengan sebuah konflik yang tidak pernah wujud. Sebuah konflik yang cuma hasil dari olahan fikiran dan hati. Olahan yang cukup melemahkan. Olahan yang saya kira sudah cukup melunturkan warna-warna keceriaan dalam diri sendiri. Hasilnya, saya merasakan diri menjadi seorang yang picisan. Membosankan. Menjengkelkan. Membencikan. Atau dalam bahasa yang saya suka gunakan, tidak berguna.

Saya tidak pernah menyalahkan sesiapa kerana segalanya cuma lahir dari diri sendiri. Cuma konflik-konflik yang saya olahkan itu berkisarkan watak-watak yang sentiasa berlegar dalam lingkungan manusia yang bernama sahabat. Benar, apa yang saya katakan ini benar. Tidak saya tujukan sebarang ketidakpuashatian saya di dalam blog ini kepada sebarang orang, baik yang mengenali saya mahupun yang langsung tidak pernah bersua muka. Cuma, saya rasa mahu mencoretkan apa yang saya rasakan ketika ini.

Menjadi manusia yang sempurna memang mustahil. Memuaskan hati semua orang juga mustahil. Apa yang mampu dilakukan cuma mencari jalan ke arah itu. Walaupun jalan itu benar tiada, namun mencari jalannya saja sudah benar menjadi mulia.
Dan dalam ruangan ini saya memohon maaf kepada sesiapa sahaja. Yang saya lukakan hatinya, yang saya sakitkan hatinya, yang saya dalam sedar atau tidak mengungkapkan dalam kata atau perbuatan sesuatu yang menjengkelkan hati.

Entri ini berkisar pada kemaafan. Permohonan maaf dari seorang sahabat kepada sahabat yang lain.

1 Komen »

  1. I miss your political views.

    Komen oleh Rebecca Ilham — April 16, 2007 @ 4:36 am


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Create a free website or blog at WordPress.com.

