Kisah itu

November 23, 2007

Guntur Bersih

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 6:25 am
Rumah sukan saya satu ketika dulu

Hai semua, apa khabar? Kali ini marilah kita berbicara tentang sesuatu yang hangat. Asyik asyik bicara tentang perkara yang suam-suam suku sahaja, tidak menariklah begitu bukan??

Baik, mari kita bicara tentang soal kebersihan. Tahukah anda kebersihan itu sebahagian daripada iman? Bagus jika anda tahu. Tahukah anda bahawa kebersihan itu sebahagian dari keadilan? Entah, saya pun tak tahu..(kalau BERSIH sebahagian dari Keadilan maka saya tahu).

Saya fikir sekarang ini mungkin waktu yang sesuai untuk kita bicara bersama-sama tentang perhimpunan BERSIH yang berlaku lebih kurang 2 minggu yang lalu. Saya akui saya memang lambat mahu mengupas isu ini, kerana bagi saya biarlah isu ini reda sedikit, barulah saya pandai-pandai mengulas sesuka hati saya. Ibarat mahu minum kopi, hiruplah sedikit-sedikit semasa ia panas, dan cernalah kesemuanya bilamana ia tidak mencederakan fizikal kita. Harus diingat ini semua pandangan peribadi saya sahaja, tiada kaitan dengan fahaman politik mana-mana pihak.

Secara jujur, saya tidak gemar dengan perhimpunan seperti ini. Saya tahu bila mana saya katakan pandangan saya ini maka ramailah yang akan menyerang pendapat saya ini. Woi!, kalaupun saya tidak bersetuju adakah bermakna saya bersetuju dengan pimpinan masa kini? Saya tidak pernah menyokong pimpinan yang merapu meraban macam cipan menyondol papan. (habisla saya disaman encik cipan). Perhimpunan ini tidak salah, cumanya saya sahaja yang kurang selesa dan tidak berminat. Benar, perhimpunan sebegini menjadi petanda suara rakyat, tetapi fahamkah rakyat apa yang mereka suarakan itu? Atau, fahamkah orang yang mahu disuarakan itu? Saya sendiri tidak faham kerana saya secara peribadi tidak tahu di mana ertinya semua itu. Ya, mereka mahukan pilihan raya yang bersih. Tetapi, jika saya tanyakan pada kalian semua, tunjukkan di mana kelemahan pilihanraya sekarang ini. Usah cakap kosong sahaja, cakap yang entah dari mana datangnya sumber berita.
Saya berbicara atas pandangan peribadi, dan pandangan saya terbatas pada setakat ini sahaja. Saya membaca banyak sumber yang mengatakan itu dan ini tetapi saya tidak nampak di mana datangnya bukti.. (oh, saya teringat pula dengan kebebasan media yang begitu terhad, lain daripada itu saya tidak nampak).

Waktu perhimpunan ini juga agak licik jika boleh saya katakan sebegitu. Kenapa licik? Kerana ia dibuat ketika bahang pilihan raya semakin menjelang. Berkata soal pilihan raya, maka bermacam-macam strategilah yang keluar, tidak kira dari pihak yang mana sekalipun. Maka, tidak salah jika saya katakan yang perhimpunan ini ada agenda politiknya berbanding agenda rakyat. Lagi satu, bukankah perhimpunan ini berkaitan pilihan raya? Jadi, anda rasa siapa yang beria-ria? Rakyatkah? atau sebahagian rakyat? atau individu politik yang mengambil kesempatan? Saya pelik juga kerana seolah-olahnya seluruh rakyat Malaysia berada di belakang parti politik tertentu itu.

Saya tidak mahu mengulas panjang berkenaan bagaimana pihak berkuasa menangani perhimpunan ini. Pendapat saya, tindakan mereka agak keterlaluan. Tapi bilamana saya fikirkan kembali tujuan perhimpunan ini, saya menjadi neutral kembali. Bagi saya, kedua-dua pihak mempergunakan sumber yang ada. Sumber kuasa politik, dan kuasa sentimen rakyat.

Pembaca yang dihormati sekalian, saya berfikir, dan anda berfikir, dan fikiran kita tidak harus betul, tetapi wajib untuk salah.

Walaubagaimanapun, saya mengucapkan tahniah juga kepada pihak BERSIH kerana dengan adanya anda maka kita telah ditonjolkan dengan kehebatan menteri-menteri kita menangani tekanan media antarabangsa. Jelas, mereka hanya gah di arus media perdana tetapi di arena antarabangsa, macam hampas! Oleh itu, pilihanraya nanti, pastikan jawapan yang tepat berada di tangan anda. Jangan pandai berhimpun saja ok.. [Juga dikejutkan dengan amaran PM, dia pantang dicabar la pulak]

Saya juga berminat mahu ulas satu lagi komponen yang ada kaitan dengan bersih. Apakah ia?
Baiklah, saya mulakan dengan teka teki..

Berbatang panjang di atas, berbulu di bawah.. Siapakah saya???

Hehe

Jawapan…..PENYAPU..

Kalau kita nak bersih, kita gunalah penyapu. Sial sangat ke penyapu tu? Penyapu tak boleh mendatangkan mudarat kepada kita kalau kita benar-benar beriman kepada Allah.
Kalau anda tidak faham apa yang saya katakan, maka lebih baik saya ulas sedikit latarbelakang kisah penyapu ini. Bermulanya kontroversi penyapu ini adalah ketika MB Selangor menghadiahkan penyapu kepada salah satu PBT tempatan. Hal ini kerana PBT ini gagal untuk mencapai target pungutan cukai dalam tempoh waktu yang ditetapkan. (baca) Maka, bermacam-macam reaksi timbul dari pelbagai pihak. Penyapu itu siallah, penyapu tidak sesuailah, penyapu menjatuhkan maruah, penyapu sampahlah, dan bermacam-macam penyapu lagi. Respon yang diterima rata-rata bersifat agresif. Yang saya mahu ketawa adalah kemarahan seorang menteri yang memarahi tindakan pemberian penyapu itu kerana katanya PBT di bawah kerajaan pusat bukan di bawah kerajaan negeri. Pelik tetapi benar. Bilamana ada kecacatan pada mana-mana PBT, maka yang terus diserang adalah kerajaan negeri, yang pusat terus menyorok berdiam diri.

Bagi saya, jika tidak diberi penyapu tidak apa, diberi pun sama sahaja. Bukannya besar sangat isu ini(maksud saya isu penyapu), melainkan ada pihak yang ada agenda mahu menjatuhkan pihak lain.
Mungkin kalau diberikan vakum lebih sesuai kot…hehe

(pautan1)(pautan2)(pautan3)(pautan4)
Pautan 1: dapat penyapu baru nak komplen!
Pautan 2: Penyapu bukan hina, tetapi terlalu hina
Pautan3 : Lebih baik saya bersara
Pautan 4: Alternatif kepada penyapu

Berkaitan bersih juga, saya ada pengalaman peribadi yang mahu dikongsi..
Berkaitan sumber kuasa yang bersih. Bersih? Dalam bahasa kejuruteraan atau perspektif alam sekitar, sumber kuasa yang tidak memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Sekarang ini saya
baru berjinak-jinak dengan kuasa ini. Doakan saya berjaya menyudahkan kajian kuasa ini ya. Blog ini menarik untuk kalian lawati(pautan)

Apa lagi ya,
Lebih kurang dua minggu lagi saya akan pulang ke Malaysia, bertemu keluarga tercinta dalam tempoh masa yang singkat sahaja. Saya harap tiada upacara umpama BERSIH yang akan mengganggu gugat perancangan saya di tanah air kelak. Tidak sabar juga bertemu rakan taulan yang telah lama tidak kusua.

Oh ya,
Berkenaan angkasawan, kita telah terlewat untuk membangkang kerana angkasawan itu telah pun di hantar ke angkasa lepas. Apa yang dapat dilakukan ialah mengeksploitasi situasi yang ada.

Sampai di sini sahaja..

Ma I Do A ri..Bang! (Selamat berjurang)!

P.s:
1.Ada orang yang akan pulang ke Malaysia Isnin ini. Doa saya awak selamat sampai. Moga ketemu di Temerloh ya..(Temerluh ke Temerloh eh?,curiga(confius..))
2. Rumah kuning adalah juara rumah sukan di SMK Seri Pekan pada tahun 2003.hehe
3. Tak sabar nak naik MH. Apa itu MH ya?[jawapan]

1 Komen »

  1. Anas,
    rumah sukan aku juga kuning, dari sekolah rendah sehingga tamat sekolah menengah. Dan kuning adalah antara warna yang paling aku gemar.

    Ironik, ya?
    =)

    Komen oleh Rebecca Ilham — Disember 4, 2007 @ 4:29 am


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Create a free website or blog at WordPress.com.

