Kisah itu

Julai 24, 2008

Kisah minyak

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 11:46 am

Kebergantungan kepada minyak benar-benar membuatkan kita tersepit. Perkara ini dapat dibuktikan dengan perubahan-perubahan yang berlaku sama ada pada peringkat individu, masyarakat, negara dan juga seluruh dunia. Kewajaran mengubah kebergantungan kepada minyak, yang sumbernya tidak dapat diperbaharui, wajar diberikan perhatian yang serius.

Ada beberapa pilihan bagi menangani masalah yang berlaku pada skala dunia ini. Pilihan ini boleh jadi bersikap pasif, aktif, retrospektif mahupun agresif. Pilihan-pilihan ini adalah sekadar cadangan dan keberkesannya adalah tidak dapat dibuktikan pada skala realiti dan praktikaliti. Pilihan-pilihan ini sekadar bersandarkan teori dan dengan harapan semuanya berjalan lancar pada skala keberkesanan 100%.

Pilihan pertama adalah membiarkan sahaja perkara ini berlaku. Usah pedulikan tentang segala-segala yang digemburkan pihak media. Bersikap pesimis benar-benar menjadi jawapan kepada segala perkara. Namun begitu, untuk membuat tidak tahu adalah sesuatu yang tidak realistik. Hal ini bermaksud meneruskan pembelian petrol pada kadar yang sama walaupun harganya meningkat. Hal ini jelas melanggar hukum ekonomi berkaitan permintaan dan harga. Harga naik, maka permintaan turun. Jelas, pilihan yang lebih baik bukanlah membiarkan sahaja ia menekan kita, sebaliknya mengubah gaya hidup supaya kuantiti minyak yang digunakan berkurangan.

Mengurangkan kadar penggunaan bermakna mengurangkan sedikit kebergantungan terhadap petrol. Secara tidak langsung juga menjadikan kita lebih mesra kepada alam sekitar. Kurangnya penggunaan kereta, berkuranganlah asap-asap pencemar menodai udara persekitaran. Langkah ini cumalah reaksi terhadap kenaikan harga minyak pada skala individu. Pasti ramai yang melenting jika disentuh akan tanggungjawab merubah cara hidup ini. Kerana keengganan merubah cara hidup, maka kebanyakan menolak tanggungjawab kepada pihak yang lain. Dipersoalkan pula kenapa pihak yang berada di atas sana tidak mengubah cara hidup. Benar, perkara ini berlaku, tetapi ia bukan alasan mutlak dan tidak pula menghalang diri sendiri dari berubah. Lihat, ada yang menaiki kereta kecil golf sebagai menggantikan kereta biasa.

Jika dilihat dari sudut penggunaan yang terlampau, maka kaedah untuk menyelesaikannya adalah dengan mengurangkan penggunaan daripada penggunaan terlampau kepada penggunaan yang sekadarnya. Walaubagaimanapun, manusia ini tidak semuanya sama. Ada yang lihat dari perspektif yang berbeza. Perspektif itu adalah dari melihat sudut pengeluaran. Di luar sana, ada yang berteriak supaya diselongkar segala-gala yang ada di dalam perut bumi ini bagi menurunkan sedikit bebanan yang mereka rasai ketika ini. Mereka percaya masih banyak lagi sumber yang belum diteroka dan wajib diteroka sekarang, walau dengan cara apa sekalipun. Oleh kerana itulah cadangan menggali perut bumi Amerika yakni di Alaska dianggap mampu mengatasi krisis yang dialami ketika ini. Harus diingat perkara ini sememangnya ditentang oleh aktivis-aktivis alam sekitar dan mereka yang percaya minyak yang ada harus disimpan untuk suatu ketika yang benar-benar perlu sahaja. Harus diingat juga, Bush sentiasa menyokong usaha meneroka ini walaupun kawasan itu adalah kawasan lindungan hidupan liar Alaska.

Sekadar ini sahaja ulasan saya berkenaan kenaikan harga minyak dunia buat masa ini. Topik ini adalah terlalu panjang untuk dibincangkan dan saya juga kekurangan ilmu dalam bidang ini. Jika ada masa dan ketika, penghasilan cerita-cerita minyak yang menarik akan saya bentangkan di kemudian hari.

Perbincangan di lain hari

  • Sumber yang boleh diperbaharui, gimik atau realiti?

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: