Kisah itu

September 5, 2008

Sentuh

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 3:13 am

Manusia seperti saya tidak lari dari melakukan dosa dan kesilapan. Bukan setakat kesilapan malah kesisembilan mahupun lebih dari sembilan. Berapa ramaikah di antara kita yang membuat kesalahan yang sama berulang-ulang kali dan seterusnya beranggapan Tuhan telah menutup peluang bertaubat?
Hadis di bawah benar-benar menusuk hati.

Nabi bersabda: Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku in, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Mudah-mudahan kita mendapat keampunan dariNya.

Untuk kupasan yang lebih mantap dan mapan, lawati DrMAZA

1 Komen »

  1. wah.mmg benar2 menusuk hati.

    Komen oleh shairah — September 5, 2008 @ 9:39 pm


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

