Kisah itu

September 20, 2008

Bersalah

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 10:25 am

Saya rasa bersalah kerana tidak ambil pusing akan perihal kejadian penculikan anak kapal yang berlaku di Teluk Aden baru-baru ini. Saya sekadar membaca berita itu tanpa sebarang perasaan yang terkesan. Sehinggalah saya mendapat tahu bahawa rakan baik saya sejak dari zaman sekolah menengah turut berada di dalam situasi getir itu. Firdaus Zainudin@Yus adalah teman sebilik ketika di asrama SMK Seri Pekan. Rakan yang mana saya belajar erti menjadi sengal juga belajar menjadi lawak sedikit-sedikit.

Saya teringat kali terakhir kami berjumpa iaitu di gerai makanan di Pekan pada suatu malam yang saya tidak ingat hari dan tarikhnya. Kami makan-makan dan berbual akan perancangan masa depan. Saya masih ingat saya memesan char kuey teow, lazat dan murah. Saya juga teringat bagaimana bersemangatnya si Yus ini mahu meneruskan karier di dalam bidang pelayaran atau perkapalan ini. Saya ketika itu mendoakan kejayaannya.

Berita penglibatan Yus amat mengejutkan saya. Saya sepatutnya lebih peka kerana saya tahu Yus terlibat dalam pelayaran sejak dua tahun lalu. Saya sepatutnya memastikan namanya tidak ada di dalam senarai yang ditahan sebagai tebusan. Tetapi saya ini kawan yang tidak boleh pakai. Mungkin kerana sudah lama tidak berjumpa maka saya lupa akan sahabat lama saya ini.

Tiada apa yang saya dapat lakukan melainkan memanjatkan doa kepada Tuhan agar diselamatkan semua yang berada di dalam tahanan lanun-lanun itu. Semoga mereka dapat pulang ke pangkuan keluarga dalam keadaan yang sihat dan sejahtera. Lebih-lebih lagi dalam suasana ramadan dan aidilfitri yang bakal mengunjungi kita. Saya benar-benar mendoakan keselamatan mereka.

P.s: Kadang-kadang kita tidak merasai sesuatu perkara sebagai penting sehinggalah batang hidung kita sendiri yang merasainya. Sama-samalah kita berdoa..

Saya harap berita ini benar (dari Utusan), dan Yus sebenarnya tiada dalam senarai itu..

KUALA LUMPUR 9 Sept. – Senarai nama krew MT Bunga Melati 2 dan MT Bunga Melati 5 yang disiarkan dalam akhbar New Straits Times semalam adalah salah dan tidak dikeluarkan oleh MISC Berhad, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Shamsul Azhar Abbas.[pautan]

3 Komen »

  1. anas, owg pun rase bersalah gile..such an ignorant person..lets pray for him..

    Komen oleh stu_comot — September 20, 2008 @ 2:42 pm

  2. td muslim sms..die kate adik yus kate yus ok..no fon xde lak. tp nnt muslim tny mk yus..ill konfem wit u later k..

    Komen oleh stu_comot — September 21, 2008 @ 8:21 am

  3. ok.
    thanks

    Komen oleh Anas — September 21, 2008 @ 10:50 am


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

