Kisah itu

Oktober 4, 2008

Cahaya penyaksian

Filed under: Uncategorized — anassaudi @ 9:18 pm
Menyaksikan kembali dari belakang dan menang

Saya lambat mengucapkan selamat hari raya aidil fitri kepada tetamu blog ini. Maka dengan penuh perutnya, saya mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada muslimin dan muslimat yang menyambutnya, tidak kira tua muda, tinggi rendah, kacak bergaya, gemuk kurus, cantik menarik tertarik, riuh sepi, bujang, teruna dara, dan apa-apa sahaja status anda buat masa ini.

Hari raya pada tahun ini masih seperti 2,3 tahun yang dahulu, tanpa keluarga menemani. Walaubagaimanapun saya tidak sepi kerana banyak acara rumah terbuka yang jika saya mahu senaraikan, tidaklah dapat saya berbuat demikian kerana terlalu banyak dan saya sudah terlupa. Apa-apapun kepada tuan rumah yang sudi menjemput saya, atau pun tidak jemput tetapi saya ada, maka saya ucapkan terima kasih kerana sudi melayan kerenah saya di rumah anda.

Tahun ini saya ada juga mencuba berbuat sesuatu di dapur. Walaubagaimanapun usaha saya itu agak mengecewakan kerana kurangnya ilmu dan kepakaran. Bila ilmu sudah diturunkan dari emak semuanya sudah terlambat kerana bahan-bahan mentah sudah pun habis digunakan.

Penulis, rakan-rakan dan saudara baru itu [gambar ihsan Selor]

Saya juga meraih pengalaman pertama membawa rakan saya memeluk Islam. Saya dan beberapa rakan yang lain membawa rakan Jerman saya ini ke masjid pada waktu Asar untuk mengisytiharkan keislaman beliau. Walaubagaimanapun Imam masjid tiada ketika itu. Maka kami bercadang membawa beliau kembali pada waktu magrib. Bukanlah syahadah/penyaksian itu wajib dibuat di masjid. Dia sudah pun mengucapkan syahadah di hadapan rakan saya sebelum ini. Cumanya penyaksian di masjid ini menjadi satu sambutan terhadap beliau dan menjadi media pemberitahuan kepada jemaah yang lain. Imam berada di masjid ketika itu dan kami dibawa ke dalam pejabatnya untuk berbincang ringkas tentang penyaksian beliau itu. Saya cukup tersentuh dengan cara Imam menjelaskan Islam seringkas yang mungkin. Ringkas tapi padat. Malahan beberapa pesanan beliau kepada rakan Jerman saya ini turut terkena kepada kami yang dilahirkan Islam ini. Kemudian, rakan Jerman saya ini dibawa ke ruang solat masjid dan dia melafazkan syahadah/penyaksiannya di hadapan kami dan jemaah-jemaah yang lain. Sungguh saya tersentuh ketika itu. Jemaah yang hadir berpelukan menyambut kedatangan seorang saudara baru. Dia kemudian dijamu dengan makanan yang kebetulan di masak dan saya turut sama tumpang sekaki. Dia mengucapkan terima kasih kepada saya, tetapi bagi saya, saya yang seharusnya berterima kasih kepada beliau kerana selama ini saya merasakan saya mengambil Islam kerana saya dilahirkan Islam. Dia mengingatkan saya pada diri saya sendiri, sebagai seorang muslim. Saya sedar bahawa pencarian mencari kebenaran ini sukar, dan orang-orang yang benar-benar berusaha dan ditunjukkan oleh Tuhan akan menjumpainya.

Tanggungjawab membimbing beliau kini jatuh di tangan rakan-rakan muslim di sini. Sama-samalah kita bantu dan bimbing beliau dalam mengharungi hidup sebagai seorang muslim. Usahlah dipersoalkan mengapa dia masuk Islam. Serahkan urusan ini kepada Tuhan, yang menunjuki jalan ke arah penyaksian ini. Tanggungjawab kita hanya membimbing dan menasihati seadanya.

Saya bersyukur kepada Tuhan kerana sahabat saya sudah selamat sampai di Pekan. Saya tidak dapat berbual dengan beliau kerana talian telefon tidak dapat dicapai atau mungkin dia sudah menukar nombor baru. Walaubagaimanapun, diberitakan bahawa dia trauma akan kejadian itu.

KUALA LUMPUR: Pengalaman menakutkan sepanjang menjadi tahanan lanun bersenjata tetap segar dalam ingatan jurutera kelima kapal Bunga Melati 5, Mohd Firdaus Zainuddin, 23, yang masih mengalami trauma walaupun sudah hampir seminggu dibebaskan. [pautan]

Seorang lagi rakan, Tarmizie@Laloq kini berada di dalam Unit Rawatan Kecemasan kerana kemalangan. Saya tidak mengetahui maklumat yang terperinci, tetapi doakan dia untuk kembali pulih.

2 Komen »

  1. untuk maklumam kamu,laloq telah patah tulang pinggang,2 jari kiri patah n lebam2..skrg msh belum sedarkan diri…smlm keadaan dia ok sket berbndg ms kemalgan…doakn keshtn dia..tq

    Komen oleh enah — Oktober 7, 2008 @ 2:36 am

  2. alhamdulillah….saya turut tersentuh dgn citer pengislaman saudara anas…messagenye..bersyukur dan don’t take things for granted eventhough benda itu setitik nila..hehehe..waAllahualam =) peace…(insaf sebagai seorg muslim)…

    Komen oleh Ummu Kulthum Jamaludin — Oktober 7, 2008 @ 9:42 am


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Create a free website or blog at WordPress.com.

