Kisah itu

November 2, 2008

Periksa dan keseimbangan

Filed under: Peribadi — Tags: , — anassaudi @ 9:37 am
Seperti yang dijangka

Hidup ini macam peperiksaan. Tapi hidup lagi hebat dari peperiksaan. Kerana apa? Kerana pulangan tenaga yang kita curahkan ini lebih banyak lipat gandanya dari pulangan sebuah peperiksaan. Bayangkan hidup selama 60 tahun dan ganjarannya ialah hidup selama-lamanya di akhirat. Namun kehidupan di akhirat bergantung bagaimana kita hidup di dunia, sama ada hidup selama-lamanya dengan ganjaran syurga atau hidup selama-lamanya dengan seksa api neraka. Minta dijauhkan dari pilihan kedua itu.

Selesai 3 daripada 4 peperiksaan akhir membuatkan saya terfikir akan hala tuju hidup selepas ini. Saya selalu juga terfikir di dalam hati mahu menghabiskan pelajaran secepat mungkin, dan terus menjalani kehidupan yang baru. Namun begitu, saya dapat rasakan pada masa hadapan, saya akan berharap untuk belajar kembali kerana bosan dengan kerjaya. Walaubagaimanapun, hidup mesti terus dengan perjuangan. Bak kata abah, hidup ini perjuangan.

Saya geram dengan soalan semalam. Saya sangat tidak berpuas hati dengan cara pemarkahan untuk kertas itu.

“Senaraikan 12 fungsi utama “bahan perisa” sepertimana yang dikelaskan oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika. Pada pendapat anda, 3 fungsi apakah yang paling utama “bahan perisa”?” (2.5 markah)

Memang saya mahu tergelak pada mulanya melihat markah itu, 2.5 markah untuk soalan yang saya rasakan sangat lebih tinggi nilainya. Saya akui saya tidak bersedia dan tidak menghafal kesemua 12 fungsi itu. Saya tidak menghafal kesemua 12 itu kerana sudah diajar di dalam kelas bahawa hanya 3 fungsi utama itu sahaja yang penting. Ini adalah contoh soalan yang tidak memberikan pulangan yang menarik dan memberansangkan. Soalan ini adalah soalan permulaan untuk kertas itu dan saya sudah cukup kecewa untuk menjawab soalan-soalan yang lain. Apa-apa pun syukur alhamdulillah.

Saya selesai menghabiskan 3 peperiksaan dalam tempoh 4 hari dan ini sudah cukup menjadikan hidup saya dalam keadaan yang tertekan dan kesedihan. Mohon maaf kepada sesiapa yang saya terkasar bahasa dan terkasar muka. Saya tahu, dalam semua situasi kita harus memberikan senyuman dan berbicara lembut sesama manusia. Cumanya, saya benar-benar dalam keadaan tertekan dan terketat. Tinggal satu kertas sahaja untuk saya duduki iaitu pada 12/11 yang mana kertas itu adalah selama 7 jam setengah. Mudah-mudahan seminggu tempoh persediaan ini benar-benar memberi pulangan yang baik.

Bila bicara berkenaan masalah pulangan ini saya teringat konsep pulangan tenaga, EROEI, yang mengukur nisbah pulangan tenaga daripada tenaga input. Saya harap tenaga yang dicurahkan untuk peperiksaan ini bermakna dan dapat mengubah kehidupan saya yang mendatang. Lebih dari satu pun nisbahnya saya sudah cukup gembira.

Hidup bukan sekadar peperiksaan. Ramai yang kuat berusaha untuk peperiksaan dan alpa dalam kehidupan seharian. Mudah-mudahan kita lulus peperiksaan dan juga kehidupan ini.

P.s:
Saya mengakui teruja dengan ciri-ciri wordpress dan kerana itu terhasil sudah kembar untuk blog ini. [sini]
Nasib sudah tidak menyebelahi Liverpool hari ini. Benar, Liverpool dan nasib tidak dapat dipisahkan. Sekurang-kurangnya itulah kata-kata mereka di Soccernet. Bila menang liverpool bernasib baik, tetapi bila kalah, Liverpool memang tahi. Cait!

1 Komen »

  1. exactly the same.. kisah itu ada di sini dan jd kisah ini.. adekah komen di sini akan muncul d sana? adakah? adakah? adakah?

    Komen oleh ira — November 2, 2008 @ 1:24 pm


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

