Kisah itu

November 4, 2008

Rumah putih untuk siapa?

Filed under: Politik — Tags: , , , , — anassaudi @ 10:42 pm
Ihsan huhu dari Utusan

Esok merupakan hari bersejarah buat negara yang pengaruhnya sebegitu luas sekali. Jadi tidak salah jika saya sibuk mahu berkongsi kegalakan saya untuk menyentuh soal presidensi Amerika yang bakal ditentukan esok hari. Jika anda bertanya saya siapakah yang saya akan pilih jika saya warga Amerika, sudah tentu saya akan memilih mereka yang bercirikan islamik dan tidak zalim mahupun menzalimi orang lain. Zalim dan menzalimi orang lain termasuklah memfitnah dan merancang dan bersubahat dalam konspirasi tahap tinggi.

Walaubagaimanapun saya bukanlah warga Amerika seperti penasihat projek tahun akhir saya yang pulang ke kampung halamannya (mungkin dengan tujuan mahu mengundi). Beliau kata beliau tidak ambil kisah mahu mengundi kerana beliau sudah anggap New Zealand ini negara primer beliau. Mungkin beliau terpengaruh dengan kata-kata saya yang beliau patut mengundi kerana apa yang berlaku di Amerika memberi kesan kepada seluruh dunia. Jadi, pulanglah mengundi untuk kebaikan seluruh umat dunia. Mungkin saja..haha

Jadi, kalau saya diberi peluang untuk mengundi, siapa yang akan saya undi? Saya akan kata Obama. Saya akan undi Obama kerana apa? Mudah sahaja, kerana dia berkulit hitam, tetapi gerak geri dan percakapannya lebih putih daripada kulit Mc Cain. Walaubagaimanapun saya berasa kurang arif untuk saya berkata-kata dan menyentuh perihal politik Amerika kerana saya memang tidak tahu menahu akan sejarahnya dan tidaklah saya menghafal nama-nama presiden yang lepas.

Saya suka mengikuti penulis blog tenaga ini dan apa yang dapat saya simpulkan dalam tulisan beliau kali ini adalah beliau percaya dan tetap dengan pendiriannya mahu memilih seseorang yang faham dan mengambil berat akan isu tenaga dan ada cara mengatasi krisis tenaga yang menghimpit dunia ketika ini. Maka dek kerana kedua-dua calon mempunyai polisi tenaga yang kurang meyakinkan, beliau tidak mengundi langsung. Dia seorang penganalisis tenaga dan tenaga adalah perkara yang paling penting dalam memilih calon presiden.

Saya memandang ini sebagai sesuatu yang positif dalam kematangan dalam memilih. Memilih berdasarkan satu kepercayaan yang berlandaskan ilmu. Walaupun isu tenaga nampak remeh, tetapi bagi beliau, ia penting dan seorang presiden baru harus mempunyai kefahaman yang jitu dan meyakinkan. Bagi kita, pilihan kita juga nanti harus bersandarkan kefahaman dan keyakinan yang benar. Bukan dikabui oleh wang ringgit, serban, fanatik kepartian, songkok, konspirasi, gambar tindih, atau fitnah yang dibawa dari mulut ke mulut yang busuk tidak bergosok sejak dari pagi semalam.

Saya tidak sabar menunggu keputusan esok walaupun ada sang pesimis yang berkata, “alah, tukar presiden, Amerika tetap Amerika, dah tak Amerika la saing ngan budak sejid

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

